Lokomotywy to pojazdy szynowe posiadające własny napęd, służące do pchania albo ciągnięcia wagonów po torach kolejowych. Dzielone są one przede wszystkim ze względu na rodzaj napędu: parowe, spalinowe oraz elektryczne, przy czym te ostatnie osiągają najwyższą moc. Wysoka cena inwestycji jaką stanowi zakup lokomotywy, pozostawia pytanie: czy wszystkie da się naprawić? Odpowiedź na to pytanie jest… złożona.
Naprawa lokomotyw – możliwa, choć nie zawsze uzasadniona
Lokomotywy to pojazdy złożone z części mechanicznych, dlatego też ich naprawa jest możliwa, chyba, że mamy do czynienia z bardzo starymi egzemplarzami, w przypadku których znalezienie odpowiednich części zamiennych byłoby trudne lub wręcz niemożliwe. Co jednak z nowszymi egzemplarzami? Tak, ich naprawa bez wątpienia jest uzasadniona, gdyż w większości są to pojazdy, które nadają się do dalszego użytkowania i eksploatacji, nawet po wcześniejszych akcjach serwisowych.
Opłacalność napraw
Kolejną sytuacją, gdy lokomotywy nie są naprawiane jest nieopłacalność tego typu napraw. Gdy dany model wymaga gruntownej odnowy lub jest przestarzały technologicznie, często najbardziej uzasadniona jest jego całkowita wymiana. Ekonomiczne uzasadnienie naprawy ma kluczowe znaczenie dla podmiotów państwowych, które na tego typu naprawy robią przetargi z limitem budżetowym oraz wymagają okresu gwarancyjnego.
Wyłączenie pojazdów kolejowych z eksploatacji
Napraw lokomotyw nie dokonuje się również wtedy, gdy zostały one wyłączone z eksploatacji. Ma to miejsce gdy pojazd:
- ma znaczne uszkodzenia, które wynikły ze zdarzeń losowych takich jak pożary, wykolejenia, zderzenia czy powodzie,
- jest w sposób naturalny znacząco wyeksploatowany w przypadku najbardziej kluczowych dla funkcjonowania podzespołów.