Częstotliwość wykonywania przeglądów lokomotyw spalinowych regulują przepisy. Jak nietrudno się domyślić, ich skomplikowany mechanizm sprawia, że muszą zajmować się tym wyspecjalizowani pracownicy. Potrzebne są do tego również odpowiedni sprzęt oraz przystosowana hala. Jak wygląda miejsce, gdzie przeprowadzany jest przegląd lokomotywy spalinowej? Wyjaśniamy.
Przegląd lokomotywy spalinowej – gdzie jest przeprowadzany?
Przegląd takiej lokomotywy może być wykonany przez pracowników zatrudnionych u danego przewoźnika. Warunkiem jest jednak dysponowanie własnym zapleczem naprawczym. Składa się na nie odpowiednio wyposażona hala, zwana lokomotywownią oraz stanowiska do przeprowadzania przeglądów. Z takiego rodzaju rozwiązania korzystają w Polsce jedynie najwięksi przewoźnicy, na przykład od 2009 roku przeglądy i naprawy wykonuj samodzielnie spółka PKP CARGO.
Mniejsi przewoźnicy, którzy nie mają lokomotywowni, są zmuszeni korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych – zakładów zajmujących się przeglądami i kompleksowymi naprawami lokomotyw spalinowych. Pojazd jest dostarczany do takiego zakładu, gdzie następnie odbywa się jego przegląd kontrolny.
Mniejsi przewoźnicy, którzy nie mają lokomotywowni, są zmuszeni korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych – zakładów zajmujących się przeglądami i kompleksowymi naprawami lokomotyw spalinowych. Pojazd jest dostarczany do takiego zakładu, gdzie następnie odbywa się jego przegląd kontrolny.
Jak wygląda miejsce, w którym wykonuje się przegląd lokomotywy spalinowej?
Przegląd kontrolny lokomotywy spalinowej odbywa się na specjalnie przeznaczonych do tego stanowiskach. Znajdują się one bezpośrednio we wnętrzu hali lokomotywowni lub na torach stacyjnych. Stanowisko takie musi być dobrze zaprojektowane, aby praca przy przeglądzie pojazdu była bezpieczna. Znajduje się tam tor przelotowy oraz kanał rewizyjny, dzięki którym można zajrzeć pod podwozie lokomotywy. Natomiast pomosty robocze umożliwiają pracę na wysokości. Dzięki obniżonemu poboczu pracownicy zakładu mogą wymienić klocki hamulcowe lokomotywy, a także skontrolować stan jej układu biegowego. Na stanowisku pracy powinno znajdować się też urządzenia do naboru paliwa, oleju i wody. Równie ważnymi elementami są napiaszczalnie służące zaopatrywaniu pojazdu w piasek oraz myjnia taboru.