Lokomotywy to pojazdy mechaniczne, które mogą bez większych awarii przetrwać wiele lat intensywnej eksploatacji. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy zespół maszynistów o nie dba, troszcząc się o ich stan na co dzień i prawidłowo reagując na pojawiające się usterki. Jak powinno to wyglądać w praktyce?
Obowiązki maszynisty obsługującego lokomotywę
Maszynista pojazdu trakcyjnego jakim jest lokomotywa, musi podczas swojej codziennej pracy stosować się do szeregu zasad. Mówią one w jaki sposób należy postępować w przypadku awarii, jak organizować swoje zadania przed, w trakcie i po zakończonej służbie i jak przygotowywać pojazd do codziennej jazdy. Wszystkie te zasady mają na celu upewnienie się, że lokomotywa wyjeżdżająca na trasę będzie sprawna i bezpieczna dla przebywających w niej ludzi i mienia.
Podstawowe zasady dbania o lokomotywę
Maszynista przystępujący do pracy musi m.in. sprawdzić stan plomb na urządzeniach, zamknięcie szaf z aparaturą wysokiego napięcia i osygnalizowanie lokomotywy, a także skontrolować w książce serwisowej ważności przeglądu technicznego oraz napraw. Kolejny krok to oględziny wzrokowe, których celem jest przyjrzenie się, czy zestaw kół lub inne elementy ruchome nie mają braków lub uszkodzeń. Szczególnej eksploatacji skład wymaga w okresie zimowym. Przy temperaturze powietrza poniżej -10oC, konieczne jest m.in. opuszczanie odbieraków prądu w odstępach co pół godzinnych po to, aby nie doszło do nadmiernego zgęstniania smaru w cylindrach i przegubach. Dodatkowo dla utrzymania sprawności silników, wentylatory muszą bezwzględnie pracować także podczas zamieci i opadów śniegu.
Naprawa usterek, konserwacja i zakup części zamiennych
Dbanie o lokomotywę to także kwestia naprawiania usterek w wyspecjalizowanych w tym zakresie firmach, które oferują wysokiej jakości części zamienne do lokomotyw. Dzięki temu klienci mogą być pewni, że pojazd wróci na tory w pełni sprawny. Niezbędna jest także gwarancja na wykonane usługi serwisowe, której również udzielamy w naszym serwisie.