Lokomotywy spalinowe od wielu dziesięcioleci przemierzają polskie torowiska. Niektóre z nich mają już niemal pół wieku. Intensywna eksploatacja tych pojazdów ma wpływ na powstawanie mniej lub bardziej poważnych awarii oraz usterek. Zakłady naprawcze potrafią jednak poradzić sobie z wieloma problemami dotyczącymi lokomotyw. Jakie awarie zdarzają się najczęściej?
Z czego zbudowana jest lokomotywa spalinowa?
Funkcjonowanie mechanizmu tego pojazdu jest oczywiście oparte na działaniu silnika spalinowego – to serce całej maszyny. Aby wprawić lokomotywę spalinową w ruch, potrzebne są przekładnie. Mogą być mechaniczne, hydrauliczne lub elektryczne. Silnik spalinowy napędza w związku z tym odpowiednio koła zębate, pompę lub prądnicę. Najpopularniejsze są jednak modele z przekładnią elektryczną. Oprócz tego lokomotywy składają się z wielu podzespołów oraz zestawu kołowego.
Co może zepsuć się w lokomotywie spalinowej?
Awarie lokomotyw spalinowych są spowodowane ich eksploatacją przy transporcie osób oraz towarów i przemierzaniem setek kilometrów każdego dnia. Ponadto na powstawianie usterek ma też wpływ stan torowisk. Do jednych z najczęstszych problemów należą awarie samego silnika spalinowego. Dotyczą one między innymi nieprawidłowego funkcjonowania układu korbowo – tłokowego. Zużyciu ulega też wał korbowy, który jest jednym z bardziej obciążonych elementów silnika. Awarie w lokomotywach spalinowych mogą obejmować całe podzespoły. Dość często spotyka się problemy z prądnicą. Naprawie podlegają także zestawy kołowe.
Usterki nierzadko dotyczą kluczowego elementu podwozia – wózka. Lokomotywy spalinowe są także oddawane do punktów napraw, kiedy posłuszeństwa odmówi agregat prądotwórczy. Zwykle pomaga wtedy jego regeneracja lub wymiana niektórych części.
Aby zapobiec awariom lokomotyw spalinowych, należy dbać o regularną konserwację ich części oraz podzespołów. Ważne również, aby modernizować starsze pojazdy, a także w miarę możliwości montować w nich nowe części – zapewni to sprawne działanie lokomotyw przez całe lata.
Usterki nierzadko dotyczą kluczowego elementu podwozia – wózka. Lokomotywy spalinowe są także oddawane do punktów napraw, kiedy posłuszeństwa odmówi agregat prądotwórczy. Zwykle pomaga wtedy jego regeneracja lub wymiana niektórych części.
Aby zapobiec awariom lokomotyw spalinowych, należy dbać o regularną konserwację ich części oraz podzespołów. Ważne również, aby modernizować starsze pojazdy, a także w miarę możliwości montować w nich nowe części – zapewni to sprawne działanie lokomotyw przez całe lata.