Sprawny tabor kolejowy pozwala na szybki przewóz osób oraz ładunków. Aby jednak był on maksymalnie niezawodny, trzeba przeprowadzać jego regularne kontrole oraz czynności naprawcze. Jak wygląda ten proces i jakie prace obejmuje?
Poziomy utrzymania sprawności pojazdów kolejowych
Pojazdy kolejowe poruszające się po torach w naszym kraju podlegają pięciopoziomowemu systemowi kontroli. Składają się na niego:
- poziom P1 – codzienna kontrola dokonywana przed wyjazdem na linię, w trakcie i po ukończeniu jazdy, która obejmuje sprawdzanie najważniejszych podzespołów takich jak sprawność przewodów, instalacji elektrycznej i hamulców,
- poziom P2 – realizowany w odstępach comiesięcznych gdy dokonuje się bardziej gruntownych kontroli na specjalnych stanowiskach technicznych,
- poziom P3 – co około 250 tys. km, są to tzw. czynności utrzymaniowe z częściowym demontażem kluczowych podzespołów,
- poziom P4 – tzw. naprawa rewizyjna obejmująca czynności dokonywane w zakładach z profesjonalnym zapleczem technicznym w których wymienia się lub naprawia podzespoły,
- poziom P5 – naprawa główna (inaczej odnowienie), wykonuje się ją z częstotliwością raz na kilkanaście lat, wówczas pojazd jest rozbierany i dokonywana jest skrupulatna kontrola oraz wymiana zdecydowanej większości podzespołów.
Gdzie trafiają lokomotywy wymagające naprawy?
Naprawa taboru kolejowego wymaga zarówno wiedzy, jak i profesjonalnego sprzętu, dlatego zajmują się nią wyspecjalizowane w tym zakresie przedsiębiorstwa. Realizują one prace z zakresu napraw silników oraz wymiany podzespołów. W przypadku tych ostatnich są to części układu hamulcowego, wózki, wentylatory, resory piórowe, a także naprawianie uszkodzonego poszycia zewnętrznego oraz usuwanie innych usterek, które wiążą się nawet z niewielkim ryzykiem awarii. W takich zakładach, po każdej naprawie, przeprowadza się także próbę eksploatacyjną, która ma na celu sprawdzenie, czy naprawa została wykonana prawidłowo.
Naprawa taboru kolejowego nie może obyć się bez stosownej wiedzy. Ta jednak nie wystarczy, bowiem do obsługi masywnych pojazdów kolejowych potrzeba także specjalistycznego sprzętu, który pozwoli na zbadanie wszystkich podzespołów i ich wymianę, aby zagwarantować pełne bezpieczeństwo pasażerom. Właśnie dlatego zajmują się nim wyspecjalizowane firmy, takie jak nasz oddział zlokalizowany w Gliwicach.
Naprawa taboru kolejowego nie może obyć się bez stosownej wiedzy. Ta jednak nie wystarczy, bowiem do obsługi masywnych pojazdów kolejowych potrzeba także specjalistycznego sprzętu, który pozwoli na zbadanie wszystkich podzespołów i ich wymianę, aby zagwarantować pełne bezpieczeństwo pasażerom. Właśnie dlatego zajmują się nim wyspecjalizowane firmy, takie jak nasz oddział zlokalizowany w Gliwicach.